Revelion la Kiribati

Deobicei nu pierd nopțile, fie ele și revelioane. Întors dintr-o lungă călătorie, într-o lume supercivilizată, am decis să-mi iau un mic concediu într-un loc sălbatic, în mijlocul unui peisaj superb al minunatei noastre patrii, unde să nu se audă pocnitori.  M-am întors la Timișoara pentru niște probleme imobiliare, care nu se pot rezolva pe internet, că așa-i la noi, trebuie să-ți arăți mutra ca să dovedești că mai trăiești. Am lăsat-o pe soția mea în compania familiei fiului meu, evident, și a nepoțelului nostru, la San Francisco. M-a prins 31 decembrie în țară și apartamentul nostru e într-o zonă foarte zgomotoasă, cu mașini claie peste grămadă și cheflii de revelion. Așa că voi lipsi, doar o noapte, de acasă. O cunoștință mi-a indicat o adresă, într-un sat în curs de dispariție, unde nu e tineret. Am dat un telefon și mi-am pus bagajele în rableta mea. Repede, că au și început artificiile în Kiribati. Oare cum o fi un revelion în arhipelagul ăla, la căldură și cu negrese ambalate în frunze de palmier…Numai că sunt rasist, îmi plac doar albele…
Există momente de șosea chiar asfaltată, fără zăpadă. Apoi  apar zone cu zăpadă. Radioul îmi spune că se pușcă deja în Aukland.  După GPS-ul de pe hartă, se pare că am ajuns. Numai bine, înainte de Sydney. Este în stânga un fel de canton, din care apare un om. Opresc și-mi îndrept coloana infinită a vertebrelor.
„Bună zâua. Bună. Io sunt, ai venit după mine?” „Da, domnule, ne așteaptă baba Croafna, care e stăpâna pensiunii. E tare deșteaptă, are și calculator. Noi, românii avem internet până și prin peșteri.” (Și fumează.)
Ajungem repede în fața unei căsuțe din bârne. E o casă bătrânească, ușor aplecată într-o parte. „Bună ziua, doamnă.”
„…Poate c-oți fi obosât. Asta-i casa, are o singură sobă (încăpere). Patu-i fain, saltea umplută cu ghije, perina-i cu fân proaspet…Ailaltă e casa de la vale, un șopru. Aveam și vaci pe vremuri, acuma io dorm acolo. Am și un calculator, puteți da un meil d-acolo.
Dar să venim la ale noastre. Acolo e o cocină, dar locatarul nu mai e, l-am tăiat de pe listă. Am făcut în loc o afumătoare, care-i și cămară. Am să vă tai, pentru cină, niște șoncă, afumată bine și cu viermi în os, c-așa e faină. Și clisă, ca la mama acasă, un pic râncedă, cum n-aț mai mâncat. Acolo pă masă aveți niște țuică de găinaț, ceva special. Pentru mâine v-am făcut niște sarme în foi de brustur ș-o zamă de lobodă. Să-mi ziceți cum vă place mămăliga, culcușită sau căcată, să iertați, noi așa zicem la mămăliga mai tare. Acu o să vă las, că cobor la cumparativă (noi în sat tot coperativă avem, nu dă stat, ci dă sat), cumper nește mălai, că al meu e cam cu gărgărițe, și nește pastramă de cal…”
E super. Satul, după câte aflu, în timp ce stau în șură la calculator, mai are vreo trei case întregi și în jur de cinci locuitori, toți având peste o sută de ani. „Nu prea avem muzică, difuzorul e vechi de cincizeci de ani. Pe vremuri era o zicală, FIECARE MUNCITOR/ ARE CÂTE-UN DIFUZOR / CĂCI PARTIDUL A AFLAT /ȘI DIFUZOR NE-A INSTALAT. Buda e-n fundul grădinii. Dacă vi-s rușinoși, că, vedeți, n-are ușă buda dar mai avem niște ziare vechi acolo. Focul e pe bază de coceni, mai puneți să vă încălziți.”
Absolut fain. N-am mai stat așa, la toaletă, în mijlocul naturii de când mă știu. Peste tot numai restricții la alea publice, adică îți bate lumea-n ușă să termini mai repede, se stă la cozi. În avion e chiar penibil, după masa de prânz e-o emulație colectivă spre cabinele strâmte. Trebuie să aștepți până când lumea doarme, cu căști de liniște și ochelari de întuneric, atunci poți coborî în compartimentul pustiu și liber.
E lună pe cer, pustiu și liber. Acuș vor trage cu artificii și în țară. Țuica asta de găinaț mi-a dat un somn bun. Dimineața baba încă doarme iar eu îmi iau frumos bagajele și cobor pe cărarea din zăpadă. Nu vă temeți, i-am lăsat pe masă o bancnotă de o sută de euro. Mașina mă aștepta, în liniștea de dinaintea Facerii Lumii. La mulți bani, bre, suntem în anul electoral 2019!