Primii ani în presă


Cum frecventam cercul literar al Casei de cultură din Lugoj, unde veneau, citeau și discutau aprins C. Miu Lerca, Anișoara Odeanu, Nicolae Breban și Radu Theodoru, am prins gustul unui domeniu absolut nediscutat în familia mea. Erau acele veri în care după amiezile le petreceam cu colegii de școală, făcând baie în Timiș sau pescuind, după care, bronzat bine și în pantaloni scurți asistam la ședințele de cenaclu. Unde nu prea eram băgat în seamă. Scriam poezii pe ascuns.
Șeful centrului de radioficare, plecase o lună în vacanță și mi-a lăsat studioul în grijă. Emisiunile le realizam împreună cu un coleg de clasă într-o clădire ce cuprindea un corp tehnic de unde se cuplau emisiunile locale prin cablu, care țineau o oră, un studio cu ochi de ciclop, microfon de crainic și un pian, un fel de mixer la tehnicieni. Sala capitonată cu vată de sticlă imita perfect un studio și așa ceva nu mai are Lugojul azi. Aveam și un magnetofon greu, cu care realizam interviuri la raionul de partid. Semnalul radioficării era „Ana Lugojeana”, urma buletinul de știri locale, muzică de pe discuri, momente literare și câte un invitat la pian. Asta a fost uvertura la viitoarea mea carieră în radioteleviziune.
Prin clasa a noua redactasem și o gazetă murală a clasei, imitând presa scrisă. Apoi Casa de cultură a afișat gazeta murală pe care o redactam dactilografiind. Până cam prin 1963 foloseam stiloul doar la școală. Ai mei mi-au făcut cadou o mașină de scris și de atunci tastatura era a mea. În Lugoj era zero-presă, la Facultatea de filologie din Timișoara de asemeni. Așa că am tras o gazetă murală, în preajma iernii, întitulată „Rezistăm iernii”. Articolul de fond era nu altceva decât o metaforă în care nu făceam nici o aluzie politică, ci era vorba de un articol în care iarna era personificată ca un îngheț al fanteziei creatoare. După evenimentele studențești legate, la Timișoara de revoluția maghiară din 1956, securitatea vedea în orice astfel de demersuri un atac la socialism. L-am „publicat” și pe Foarță cu o traducere din Hernandez, o poezie cam sexy, care ne-a stricat sobrietatea gazetei, Apoi versurile mele expresioniste și desenele în tuș cu care ilustram toată povestea erau considerate nu neprofesioniste, ci „abstracte”, cu toate că nu erau decât stilizări ale graficii realiste. La denigrarea mea au contribuit din plin, alături de securitate, minunații dascăli care au devenit vedete mai târziu, colegii mei denunțând în ședințe regizate decadența și reaua mea intenție. Știți ce, dragi colegi, subterani sau supraterani, ia mai duceți-vă la naiba, doctori, docenți, profesori, academicieni în devenire sau ce veți mai fi. Pentru nonconformism a fost lăudat, mai târziu, Foarță, care nu fusese decât „colaborator” la gazeta inițiată de mine. Cu gazeta asta s-a lăudat, nu știu cum s-a nimerit, și Almăjanu. Apoi, nu-i bai. Lăudați-vă, băieți, cu ce nu a fost nici ideea, nici productul muncii voastre. Nerușinea românească astfel se manifestă. Să-i furi colegului imaginea, profitând de blândețea lui, de talentul lui, de lipsa sa de dorința în a se apăra. Din cotlonul meu întunecat vă urmăresc minunatele dâre pe care le trag pe cer deobicei avioanele, în evoluțiile lor înalte și prețuite de-o societate cretină, dâre care se risipesc repede, duse de vânt și de uitarea cu care vă răsplătește generația obraznică și lipsită de orice har pe care ați conceput-o. Mă opresc, deci, la aceste frumoase amintiri ale unui început de drum. Căci asta a fost, o presă în pantaloni scurți, o uvertură a ceea ce va urma mai târziu.

Advertisements

4 thoughts on “Primii ani în presă

  1. M-a cam costat „rezistența” aceea. Interesant este faptul că după zeci de ani, un coleg de an a dat un interviu presei locale postrevoluționare în care a afirmat că inițiativa a fost a lui. Oricum știu măcar colegii mei cine asculta pe atunci Beatles…

    Like

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.