The Cable Car

Capăt de drum, Lombard Street

 

460x1240148072142116127

The cable car was introduced in San Francisco on August 2, 1873. Wire-cable manufacturer Andrew Hallidie conceived the idea after Witnessing an accident in which a horse-drawn carriage faltered and rolled backward downhill dragging the horses behind it. The first cable car to descend down Clay Street on Nob Hill was an immediate success. Besides creating a vital link in San Francisco`s public transportation system, the cable car opened the door for building on steep hills which until this time was thought to be impossible. Cable cars remained the primary mode of transportation until the 1906 earthquake. The quake and the fires that followed destroyed most of the cable car system and as the City rebuilt, few lines were restored. A municipal railway replaced most lines. San Francisco`s bellowed cable cars are the only vehicles of their kind still in operation and are designated NATIONAL LANDMARKS.

…Vin destul de des vagoanele acestui tramvai ciudat, tractat de un cablu subteran, situat între șine. Așa că nu se stă prea mult la rând. La orice cap de linie există o placă turnantă unde se întorc vagoanele. Undeva, în subteran se aude motorul care acționează cablul. Bănci interioare, dar și exterioare sunt plasate în spații deschise. Liniile, aflate mai ales în pantă, urmează relieful accidentat al orașului. La capătul uneia sunt colinele Russian Hills, unde se află și unicatul străzii în pantă fabuloasa Lombard Street, cu clădirile ei îmbrăcate în flori. Pe mijlocul străzii șerpuiește carosabilul, urcat și coborât numai de driveri pricepuți. Pe toată lungimea sunt rondouri florale. Pietonii urcă pe trotuarele transformate pe alocuri în trepte. De la această înălțime, City oferă o splendidă panoramă. Am avut șansa să surprind coborârea șerpuitoare a trei mașini GOOGLE. Ele sunt imortalizate pe frontispiciul blogului…

(Foto color E.L.Bureriu)

Advertisements