Fără balet în Wagner!

Orchestra, desen de E.L.Bureriu
Orchestra, desen de E.L.Bureriu

Cu întristare vă zic că TANNHAUSER imprimat chiar la STAATSOPER din BERLIN, sub bagheta sclipitorului dintotdeauna, DANIEL BARENBOIM are o  punere în scenă cel puțin discutabilă. Hai să zicem că e normal să se renunțe la montările bayreuthiene, stil Wolfgang și Wieland Wagner, la ambianța mitologiei nordice. Dar e una să vezi pe scenă costumele secolului nostru și alta e să se impieteze asupra unei indicații stricte a lui Wagner, de a nu se folosi DANSUL. La premiera pariziană compozitorul s-a împotrivit din răsputeri dorinței Jockey-club-ului de a-și vedea balerinele favorite. Parcă dintr-o viziune ostilă, scena a devenit o văduvă veselă, scenele din GROTA ZEIȚEI VENUS au devenit etalare de strip tease-bar, cu nudități dezgustătoare, topless -puțin spus. INTRAREA CAVALERILOR, departe de solemnitatea compoziției s-a transformat, grotesc, în intrarea unor “cavaleri” cu damele lor la braț. Care au tras o dănțuială mai abitir ca-n LEBEDINNOE OZERO, mai ales că era invitată o balerină de la BOLȘOI. Mi-am amintit de intrarea Armatei roșii în Berlin, dănțuirea cu femeile germane. Mai rostogolindu-se pe jos, bietul Wolfram mai trăgea, inerent, câte un falset. DANSUL NU ARE CE CĂUTA ÎN DRAMA MUZICALĂ WAGNERIANĂ, căci el se poate lăfăi, teleleu, spre satisfacția lui Nietzsche, în CARMEN de Bizet.

Advertisements